Det första övergripande rådet till kommunerna är därför att börja med att ställa rätt fråga. Utmaningen är inte ”hur ger vi varje elev en dator”, utan ”hur organiserar vi bäst samarbete – på varje skola och i kommunen som helhet – så vi på bästa sätt kan utnyttja den nya teknikens möjligheter för att uppnå de mål vi prioriterar?”

Forskningsresultat Unosuno

HemNyheterIT i SkolanDIGITALA PROV EN PARENTES

3 FEL PÅ MOBILFÖRBUD

Fel
  • Ett fel uppstod vid laddning av flödesdata

DIGITALA PROV EN PARENTES

DIGITALA PROV EN PARENTES

Brist på djupare förståelse för digitaliseringen, lurar många tro de är på rätt väg.
Skolan har missförstått digitaliseringen. Det är inte IT som måste komma in i klassrummet. Det är lärandet som behöver komma ut på nätet.
Utbildningsförlagen tror de har gjort ett digitalt läromedel, men egentligen bara IT-fierat (scannat) och gjort en bok på burk..
Lärare tror de är digitala för att de twittrar och eleverna skriver på datorn isf en skrivmaskin. Skolverket tror eleverna behöver bli digitalt kompetenta, när det är tvärtom lärare, rektorer och skolpolitiker som behöver det.

BIG-DATA
Digitaliseringen är inte en verktygsfråga. Det är en infrastrukturfråga. Digitaliseringen river alla gränser och öppnar för nya sätt att arbeta och organisera sin verksamhet. Du har kanske hört om "big-data" eller learning-analytics"? Kanske ska det in i läroplanen? Nej, det som behövs är djupare förståelse för digitaliseringens möjligheter.

TITTAR ÅT FEL HÅLL
Allt för många tittar åt fel håll. "Bara vi fick digitala prov". Det skulle bara bli ett ytterligare "prov på burk". Lösningen är inte ett nytt "verktyg".

DET ÄR ATT ORGANISERA PÅ ETT NYTT SÄTT!
Digitala läromedel har några fundamentala fel. De tittar för mycket på input, isf output. Den stora vinsten är när digitala läromedel producerar realtids-statistik, kurvor, diagram OCH RESULTAT.
Tänk om du i realtid kunde se hur det går för SAMTLIGA ELEVER. Har de förstått? Fastnat? Vad behöver du repetera? Det måste fungera på klass-, skol-, kommun, nationellnivå. Då skulle behovet för digitala prov (kunskaps kontroll) upphöra.

LÖSNINGEN EN PLÅTBURK
Det behövs en nationell strategi som siktade på att minska och förenkla lärarnas arbete och samtidigt höja elevernas resultat. Det heter kanske SCORM eller Tin Can.
För att det skall inträffa, måste det finnas många kunder. Då måste priserna (för digitala läromedel) ned. Priserna kan ALDRIG gå ned om det inte finns en VOLYM-marknad. Den kommer av en enhetlig standard/strategi som beskriver hur ALLA läromedel lämnar ifrån sig resultat (big-data/learning-analytics). Får lärare och rektorer realtids översikt, kan man omedelbart trimma alla delar och höja resultaten.

IT i samhället

GTranslate

Swedish Chinese (Traditional) English French German Hindi Japanese Thai

NÄTRASTVAKTEN

DIN DIGITALA RÅDGIVARE

Första 15 min är gratis.
Därefter 500:- + moms/15 min.

KLICKA HÄR

Tekniska krav: Webbläsare..
Kamera, mikrofon och projektor gör det mycket bättre.
Betala med Swish eller kort via PayPal.
(Boka tid direkt i min kalender här.)
Go to top