Det första övergripande rådet till kommunerna är därför att börja med att ställa rätt fråga. Utmaningen är inte ”hur ger vi varje elev en dator”, utan ”hur organiserar vi bäst samarbete – på varje skola och i kommunen som helhet – så vi på bästa sätt kan utnyttja den nya teknikens möjligheter för att uppnå de mål vi prioriterar?”

Forskningsresultat Unosuno

HemNyheterIT i SkolanRELEVANT SKOLA

3 FEL PÅ MOBILFÖRBUD

RELEVANT SKOLA

SÅ BLIR SKOLAN RELEVANT FÖR FRAMTIDEN

För att nå fram till eleverna (oavsett budskap) är det av största vikt att man förstår hur man kommunicera med unga idag 2014. BrainM
För att kunna göra det, måste man befinna sig på samma ”planhalva” och prata samma ”språk”. IT i skolan måste också utvecklas från synen på IT som ett arbetsverktyg till en ”plats”, själva infrastrukturen, där lärandet sker.

Framtidens kompetenskrav är inte att kunna trycka på appar och knappar. Inte att bli webbproducenter och kunna publicera text, bilder, ljud och video på nätet. Det är att jobba mer flexibelt oberoende av tid och rum, uppkopplat. Det är vad alla andra verksamheter utanför skolan gör. Titta i din mobil!
IT-utmaningen är att förändra sättet (var, när och hur) man organiserar och bedriver verksamheten. Det är ett överlevnadsvillkor.
Signalvärdet är: vi pratar om digital kompetens, men praktiserar det inte själva! Det är Inte trovärdigt!

Den generella online-strategin är: Kill your darlings Dvs. om du inte gör vad som är möjligt gör någon annan det. För lärarna innebär det konkret: Flippa ditt klassrum, innan någon annan gör det! Nästa termin klickar eleverna sig (med datorer du betalt för) till en annan lärare/skola.

I praktiken innebär det att kommunens/skolan hemsida inte får se ut och fungera som på 90-talet. Idag är det en statisk sida som inte ens är anpassad till barnens mobiler. Det inger inget förtroende. Det är i stort sett värdelöst. Finns du inte i mobilen, finns du inte. Unga provar ingen annan väg. En omedelbar åtgärd måste vara att övergå till sk ”responsive” design och lägga mer kraft på hur skolan och lärandet blir mer tillgänglig i elevernas mobiler, snarare än hur de använder datorer/surfplattor i klassrummet.

När skolan, lärarna och lärandet känns relevant (dvs lärarna inte har hittepå/tafatta upplägg med de inköpta datorerna) kan de bli mer mottagliga för de budskap skolan har och vill förmedla.

Hoppas det väckte några nya tankar.

IT i samhället

CS: Samhälle

Nyheter om samhället ur ett it-perspektiv från Computer Sweden, Sveriges största it-tidning. CS: Samhälle

GTranslate

Swedish Chinese (Traditional) English French German Hindi Japanese Thai

NÄTRASTVAKTEN

DIN DIGITALA RÅDGIVARE

Första 15 min är gratis.
Därefter 500:- + moms/15 min.

KLICKA HÄR

Tekniska krav: Webbläsare..
Kamera, mikrofon och projektor gör det mycket bättre.
Betala med Swish eller kort via PayPal.
(Boka tid direkt i min kalender här.)
Go to top