Spara tid

IT = TID

Alla i skolan klagar över bristen på tid. Hade vi bara mer tid till undervisning.. Hade vi bara mer tid till varje elev..Hade vi bara mer tid till kompetensutveckling... Hade vi inte så mycket administrativt arbete som tar så mycket tid... Listan kan nog göras lång. Men, problemet med tid är också svaret på den stora frågan; - vad ska man använda IT till i skolan?
mellan digtunnel
IT skall användas för att frigöra tid. Det är inte som många tror att eleverna skulle behöva lära sig använda IT. Det är inte att söka fakta på nätet och bli källkritisk. Det gällde kanske under ITiS eran för 10-15 år sedan.
I alla andra verksamheter har IT använts till strukturrationaliseringar. Framför allt att spara tid. För att bli billigare, snabbare, effektivare, ge ökad service och ökad tillgänglighet. I näringslivet finns det inga företag där chefen köpt in datorer till personalen för att se om de kan komma på något bra användningsområde. Man måste vara blind för att inte se att alla andra verksamheter numera är uppkopplade. Banken, bokhandeln, resebyrån och numera kan alla göra deklaratonen och se på TV på nätet, varför skulle inte skolan vara uppkopplad?
Vare sig man vill eller inte, så står skolan inför fundamentala förändringar. Många vill eller kan inte se det. Allt för många ägnar sig åt de enklare tekniska frågorna. Bärbar eller läsplatta, trådlösa nät, service, restvärden och hur gör man med iMovie, Garageband, Wiki´s och bloggar. När utmaningen är att lösa de problem och behov man har och sedan ställa krav på de IT-system som löser dessa.
När skolan upptäckt att man ligger långt efter övriga samhället att använda IT, tror man att 
mellan lappadphoneman gör rätt när man nu möjliggör för eleverna att komma ut i världen till allt material på nätet. I själva verket är det tvärtom. Det är skolan som behöver komma in i elevernas apparater. Det är först där man kan förändra sättet man bedriver undervisningen och utveckla nya sätt att organisera verksamheten och jobba med nya arbetsmetoder.
Det ställer större krav på ledning och styrning. Det behövs kompetens för verksamhetsutveckling. Om hur man driver förändringsprocesser, förankar och motiverar elever och personal. Hur man utformar behovsanalyser, riktlinjer och strategier för att nå uppställda mål. Skolan är dåligt rustad för att driva en verksamhet i konkurrens, baserat på kundens behov och att vara marknadsanpassad. Konkurrenten är snart bara ett musklick bort.

IT i skolan innebär framför allt att man kan frigöra tid. Ingen annan enskild faktor är så betydelsefull som IT. IT är lösningen på många av skolans problem. IT kan befria lärare från mycket av det admistrativa arbetet. IT kan ge lärarna mer tid till elevernas undervisning. IT kan skapa utrymme för kompetensutveckling och samarbeten. IT kan spara tid för elevernas lärande.
För att lyckas med det krävs att man har struktur, en plan, konkreta mätbara mål och strategier för hur man kommer dit. Att skaffa datorer till alla och hoppas enskilda lärare kommer på bra användningsområden kan endast ge begränsade effekter. Ser man IT som något i läroplanen lgr11 som skall ge eleverna IT-kompetens, ser man bara 20% av kraften.
Om lärarna ägnar sin tid åt PIM och vilka appar och knappar man ska trycka på missar man helhetsbilden. Hur eleverna använder datorn för att söka fakta på nätet och är källkritiska är inte nyckeln till högre resultat i skolan. Det är ju självklart att eleverna skall använda tidsenliga verktyg. Frågan är om skolan har kompetens, trovärdighet eller om det ens finns ett behov hos eleverna.
Däremot finns det stor kunskap i skolan om undervisning. Lärare borde känna sig trygga i sin pedagogiska roll och inte oroa sig så mycket över hur IT-prylar funkar. Troligen vet de flesta pedagoger vad som skulle krävas för att höja resultaten. Det återkommande svaret är tid. Om lärarna kunde tänka "out of the box" och släppa på ramverkets måsten och traditioner, skulle man se vilka enomra möjligheter som öppnar sig.

GTranslate

Swedish Chinese (Traditional) English French German Hindi Japanese Thai

NÄTRASTVAKTEN

DIN DIGITALA RÅDGIVARE

Första 15 min är gratis.
Därefter 500:- + moms/15 min.

KLICKA HÄR

Tekniska krav: Webbläsare..
Kamera, mikrofon och projektor gör det mycket bättre.
Betala med Swish eller kort via PayPal.
(Boka tid direkt i min kalender här.)
Go to top