NÄTRASTVAKTEN

NYHET:

liveonline3

NÄTRASTVAKTEN

Nätrastvakten tar hand om skolans mobilproblem.

Ger du dina elever tillgång till någon som kan hjälpa dem

på nätet, där de är, när det händer?

Slipper eleverna oroa sig för kränkande händelser i mobilen,
slipper lärarna konflikter och alla kan fokusera på lärandet.

Ni får en kod till Nätrastvakten (bilden ovan) som placeras på skolans hemsida. 
Lärare, föräldrar och elever kan klicka på bilden och få hjälp med sina mobilproblem online. (Prova själv att klicka!) 
Du får frågor/problem vidarebefordrade med epost till av dig/ bestämd mottagare (Kuratorn?)
KOM IGÅNG, DET FINNS INGET ATT VÄNTA PÅ!
 
Gör din intresseanmälan här.
HemNyheter

Nyheter

VEMS DIGITALA KOMPETENS?

De stora vinsterna, lösa skolans problem, spara mycket pengar och högre resultat, kommer först när man utvecklar och förändrar sitt sätt att arbeta och organisera verksamheten.
Det är långt liten vagskalviktigare hur skolledningens digitala kompetens kan öka tillgängligheten till lärandet (80%), än elevernas digitala kompetens om hur man använder appar och knappar i klassrummet (20%). Det står kanske i Lgr11, men verkligheten utanför är en annan. Läs gärna mer här:
IT-strategi är mer en fråga om förankringsprocesser, att ha en vision om framtiden och kunna ”sälja in” till lärare, föräldrar och elever vad man har för (trovärdiga) strategier för att komma dit. Dvs, Vart är vi på väg? Hur kommer vi dit? Inte om rektorn bloggar och twittrar eller hur många datorer vi har i skolan. 
Vet skolledningen verkligen vad som händer? Har de gjort sin hemläxa? Gör de bara som alla andra? Köper datorer och hoppas man är med i matchen? Slänger de sig med floskler om EU-´s 8 nyckelkompetenser, 21´th century skills och entrepenöriellt lärande? Hur och när kommer antalet datorer lösa några problem?
Vilka analyser har man gjort av IT-utvecklingens konsekvvenser? När kommer förändringarna? Vilka? Vad finns det för hot och möjligheter? Hur förberedda är vi?
Vad har ni för strategi för möta en utveckling där eleverna, kanske nästa termin kopplar upp sig mot en annan lärare/skola. När kommunen drabbas av en lärar- och elevflykt, till en mer uppkopplad skola hjälper varken PIM3, SAMR, eller 21-century skills.

Lösning på lärarkrisen

ÄR DET FRIA YRKET LÄRARNAS PROBLEM?

DN skriver att många lärare hör av sig och beskriver hur många osynliga timmar som går åt och som inte har med undervisningen att göra. Men vad är orsaken till det? Finns det kanske ett strukturellt problem i skolan? Går det inte längre att arbeta på samma sätt som skolan gjort sedan 1842. Skolan tvingas på en massa nya reformer, men vem städar undan de gamla arbetssätten?
INGEN CHEF?
Kanske är det så att lärare och deras rektor saknar kompetens för att effektivisera sitt arbete? Kanske är det så att chefen inte har inflytande över hur lärarna jobbar. Är det inte deras egen uppgift att fortbilda sig? För många är det oklart vem som ansvarar för fortbildningen. Under alla omständigheter kan inte den enskilda läraren ta på sitt ansvar hur skolan är organiserad. Det blir inte heller några sk ”skalfördelar” om var och en bara löser sina egna problem.

VART ÄR VI PÅ VÄG? 

Läs mer: Lösning på lärarkrisen

RELEVANT SKOLA

SÅ BLIR SKOLAN RELEVANT FÖR FRAMTIDEN

För att nå fram till eleverna (oavsett budskap) är det av största vikt att man förstår hur man kommunicera med unga idag 2014. BrainM
För att kunna göra det, måste man befinna sig på samma ”planhalva” och prata samma ”språk”. IT i skolan måste också utvecklas från synen på IT som ett arbetsverktyg till en ”plats”, själva infrastrukturen, där lärandet sker.

Framtidens kompetenskrav är inte att kunna trycka på appar och knappar. Inte att bli webbproducenter och kunna publicera text, bilder, ljud och video på nätet. Det är att jobba mer flexibelt oberoende av tid och rum, uppkopplat. Det är vad alla andra verksamheter utanför skolan gör. Titta i din mobil!
IT-utmaningen är att förändra sättet (var, när och hur) man organiserar och bedriver verksamheten. Det är ett överlevnadsvillkor.
Signalvärdet är: vi pratar om digital kompetens, men praktiserar det inte själva! Det är Inte trovärdigt!

Den generella online-strategin är: Kill your darlings Dvs. om du inte gör vad som är möjligt gör någon annan det. För lärarna innebär det konkret: Flippa ditt klassrum, innan någon annan gör det! Nästa termin klickar eleverna sig (med datorer du betalt för) till en annan lärare/skola.

I praktiken innebär det att kommunens/skolan hemsida inte får se ut och fungera som på 90-talet. Idag är det en statisk sida som inte ens är anpassad till barnens mobiler. Det inger inget förtroende. Det är i stort sett värdelöst. Finns du inte i mobilen, finns du inte. Unga provar ingen annan väg. En omedelbar åtgärd måste vara att övergå till sk ”responsive” design och lägga mer kraft på hur skolan och lärandet blir mer tillgänglig i elevernas mobiler, snarare än hur de använder datorer/surfplattor i klassrummet.

När skolan, lärarna och lärandet känns relevant (dvs lärarna inte har hittepå/tafatta upplägg med de inköpta datorerna) kan de bli mer mottagliga för de budskap skolan har och vill förmedla.

Hoppas det väckte några nya tankar.

MOBILFÖRBUD = INKOMPETENS

ALLIANSENS MOBILFÖRBUD SIGNALERAR INKOMPETENS

Jan Björklund har tappat all kontakt med verkligheten. Det är pinsamt hur ministern, Mette mfl signalerar att de inte längre är i takt med tiden.
Det är inte fel på dagens barn och unga. Det är skolan (de vuxna) som inte förstår hur ny mellan appiphoneteknik ska användas. Allt finns idag i mobilen för unga och gamla. Saker som gör livet enklare. Du får tillgång till information och tjänster, snabbt, billigt och enkelt, nästan allt du söker utom skolan.

- Det som inneburit en revolution för hela samhället, är i skolan ett problem.

 

Man måste ju vara blind, döv och leva i total förnekelse om man missat att mobilen är mycket viktig för unga idag. Den kraften ska man ta till var på och lära sig hantera, istället för att förbjuda.
Politikerna borde ha/haft en digital-strategi och en framåtriktad vision/plan för hur samhället och skolan kan/skall/ kommer att utvecklas i vårt allt mer uppkopplade samhälle. Potentialen är enorm. I skolan öppnar det för individuell studietakt. Mer motiverade elever. Att alla blir godkända och får tillgång till de bästa lärarna. Nu vill politikerna distansera sig och ytterliggare bredda klyftan till de unga. Vår framitd...
Som det är nu kostar politikernas inkompetens samhället, många miljarder, förlorade år för många elever och i det stora perspektivet Sveriges konkurrenskraft. Det är hög tid för en ny generation politiker, som förstår sin samtid och kan verka för att den utvecklas, inte avvecklas.

Dramatiska konsekvenser

Skolan står inför ett paradigmskifte.

IT kommer ha dramatiska konsekvenser för skolan!
Glöm SAMR, 21´th Century skills, Entrepenöriellt lärande, EU´s 8 nyckelkompetenser, CC, Upphovsrätt och mellan vagskalkällkritik. Allt i skolan som relaterar till tid och rum håller snabbt på att förändras. Med den nya tekniken kan tex en lektion pågå när som helst, var som helst med vem som helst, överallt, alltid, flera gånger och till en merkostnad av 0 kronor.
Den stora utmaningen är inte en fråga om elevernas digitala kompetens. Det är en fråga om skolledningens förmåga att förstå konsekvenserna av den snabba IT-utvecklingen och hur skolan arbetssätt och organisation skall utvecklas, anpassas och fungera för framtidens krav. Det är inte meningsfullt att lära sig hur appar och knappar fungerar i klassrummet om det inte finns några elever i klassrummet längre.

Fler artiklar...

GTranslate

Swedish Chinese (Traditional) English French German Hindi Japanese Thai

NÄTRASTVAKTEN

DIN DIGITALA RÅDGIVARE

Första 15 min är gratis.
Därefter 500:- + moms/15 min.

KLICKA HÄR

Tekniska krav: Webbläsare..
Kamera, mikrofon och projektor gör det mycket bättre.
Betala med Swish eller kort via PayPal.
(Boka tid direkt i min kalender här.)
Go to top