NÄTRASTVAKTEN

NYHET:

liveonline3

NÄTRASTVAKTEN

Nätrastvakten tar hand om skolans mobilproblem.

Ger du dina elever tillgång till någon som kan hjälpa dem

på nätet, där de är, när det händer?

Slipper eleverna oroa sig för kränkande händelser i mobilen,
slipper lärarna konflikter och alla kan fokusera på lärandet.

Ni får en kod till Nätrastvakten (bilden ovan) som placeras på skolans hemsida. 
Lärare, föräldrar och elever kan klicka på bilden och få hjälp med sina mobilproblem online. (Prova själv att klicka!) 
Du får frågor/problem vidarebefordrade med epost till av dig/ bestämd mottagare (Kuratorn?)
KOM IGÅNG, DET FINNS INGET ATT VÄNTA PÅ!
 
Gör din intresseanmälan här.
HemNyheter

Nyheter

25% av unga kränks på nätet

Flera media rapporterar idag om änu en rapport om barn och ungdomars hälsa på nätet. Den här gången är det Rädda Barnen som låtit fråga 24.000 unga om hur de mår. Den visar bla att 25% kränkts på nätet. Av flickorna har hela 17% hdvarfjardekrankthaft ätstörningar och 20% av dem oroar sig över självskadebeteende. Enligt Rädda barnen är det en siffra som stiger. Avsikten med rapporten är att väcka politiker och tjänstemän i kommunerna att börja titta närmare på frågorna.
Säkeronline. se erbjuder utbildning för all personal som jobbar med barn och ungdomar om hur man jobbar förebyggande på nätet. - Det är inte som många tror svårt att hitta de som är i riskzonen på nätet. Vi visar hur man kan uppnå 4 väsentliga fördelar:
1. Nå fram med information där unga befinner sig.
2. Stoppa problem innan de hinner eskalera.
3. Väsentligt sänka trösklarna för unga att söka råd, stöd och hjälp.
4. Jobba mycket mer effektivt , tidsenligt  och i takt med dagens unga.

Föredrag för Norrköpingselever

På onsdagen var det dags för eleverna på Hagaskolan i Norrköping att lära sig skydda sig själva på nätet. Först var det år 7-9 och därefter år 4-6. Föredraget var mycket uppskattat av både elever och lärare. De fick lära sig många användbara trix om hur NT10apr14man kan skydda sig själv på nätet.
- Vi pratade också om vilka spår man lämnar och vad man kan åka fast för om man gör olagliga saker på nätet. Det var mycket uppskattat att elverna fick använda sina mobler under föredraget till en rad olika praktiska saker som man har nytta av. - Jag tror det är mycket viktigt att man möter ungdomar där de befinner sig och talar samma språk, säger Ulf Silling.
Bland kommentarerna efteråt på flera sociala medier säger bla en elev - Du är den ende som jag vet över 20 år som använder socilamedier som vi. 
Flera skolor i Norrköping har engagerat oss för att hålla föredrag både för elever, föräldrar och skolpersonal. Nu samtalar vi med Barn- och elevombudet i Norrköping om fortbildning av kuratorer och annan skolpersonal om hur man jobbar förebyggande mot nätmobbning. Kan man förhindra att barnen råkar illa ut är mycket vunnet. Vi visar bla konkret hur man kan stoppar problem innan de eskalerar och väsentligen sänka trösklarna för barn och unga att söka råd, stöd och hjälp.
 
 

Talking Angela

FARLIG KATT APP? ScrAngela

Ett rykte sprider sig snabbt just nu bland barn och föräldrar i sociala medier. Det handlar om en app till mobilen som heter "Talking Angela". Det är en interaktiva katt, som man kan "prata" med. Dels med text, men också med tal och rörelser. Ryktet säger att det är en pedofil, som sitter bakom och frågar barnen om deras ålder, kompisar och intressen.

DET ÄR INTE SANT

Det påstås att man kan se någon sitta i ett rum om man tittar riktigt nära i kattens öga. Det man ser är en reflekton av en gata i Paris, eftersom katten föreställer sitta på ett cafe i Paris. I USA har det här ryktet pågått i ca 1 år. Angela är nedladdad 1,5 miljarder gånger och är sedan många år också kompis med en annan katt: talking Tom. Företaget som gör appen är välkänt och välrenomerat. De samarbetar bla med Disney.

 

INTE HELT OFARLIGT Screenshot 2014-03-01-11-20-38

Angela är inte helt ofarlig. Hon kan kosta dig mycket pengar. Appen är gratis, men inuti (när man leker med katten) kan man köpa smink, kläder, handväskor och presenter. Det gör man genom att enkelt klicka på olika symboler. Är inte mobilen eller surfplattan spärrad för köp, kan det komma  att kosta dig mycket pengar.

 

 

 

 

SÅ SKYDDAR DU DINA PENGAR

Köp av  appar eller "pengar" i mobiler och läsplattor kan enkelt stoppas. I en iPhone/iPad ställer man in "Begränsningar". där Screenshot 2014-03-01-11-37-38kan tex password efterfrågas efter 15 min. I en android Tab/mobil kryssar man i "kräv lösenord" vid köp.
Flera sätt att skydda dina pengar lär vi ut på vårt mycket uppskattade föredrag för föräldrar: Barnsäker Online.

Lärare sprider skräckpropaganda

SKRÄCKPROPAGANDA SPRIDS AV LÄRARE I SOCIALA MEDIER

I en facebookgrupp sprider just nu många lärare ett skräckbudskap. Det går ut på att visa hur snabbt bilder som man lägger ut på nätet kan spridas. Just nu har drygt 100.000 delat bilden. Syftet är att läxa upp och skuldbelägga barnen: far100
"så våra elever i åk 4 lär sig att tänka en extra gång innan de lägger upp bilder på internet!
"Grade 4 learn to think twice before they post pictures on the internet!"
Det är vällovligt men blir så fel. Hur är det t.ex med källkritiken som skolan oftar hävdar för barnen? Kan man visa att detta verkligen har hänt? Är det ett vanligt problem bland många barn? Är detta problem något som stöds av "forskning och beprövad erfarenhet"? Vad man visar är att vuxna, inte barn, sprider bilder på nätet som visar på egen okunnighet. Man är själv okritiskt och delar glatt vidare utan närmare eftertanke.
SKRÄMMANDE
Att lärare skrämmer barnen med ovetenskapligt tyckande är allvarligt. Det ökar ytterliggare på avstånden mellan lärare och elever. Hur ska barnen kunna tro på något som lärarna säger? Att lärarna skuldbelägger så små barn och försöker läxa upp dem på direkt felaktiga grunder. Man skämmer ut sig själv och en hel lärarkår.
Tänk om det fanns samma engagemang för att skaffa sig relevant kunskap? Det finns många allvarliga problem som barnen dras med på nätet. Hade lärarna rätt kunskap skulle man kunna jobba mer förebyggande och inte i efterhand skuldbelägga och skylla på barnen. Skäms!

MOBILFÖRBUD FEL VÄG

SKOLORNAS MOBILFÖRBUD KONTRAPRODUKTIVT

1. Det visar att skolan inte är i takt med tiden.
2. Det visar att skolan inte har kunskap om IT.
3. Det visar att skolan inte kan knyta an till eleverna.
4. Det visar att skolan distanserar sig från eleverna.

Det börjar bli vanligare att skolor inför totalförbud mot mobiltelefoner. Det gäller särskilt i grundskolan och är vanligare ju yngre barnen är. Ofta samlar man in alla mobiler i en låda och låser in.mellan appiphone

DEN SOM TÖRSTAR EFTER KÄRLEK LÄSKAR SIG MED KYSSAR

Anledningen är uppenbar för alla: Barnen sitter o pillar på sina mobiler och uppdaterar sin status på olika sociala medier. Frustrerade lärare ser hur det för barnen verkar viktigare att scanna av hur många "likes" eller "gilla" man får, än att lyssna på fröken.

Orsaken är fundamental för barn och alla människor. Man har primära behov att bli sedd, hörd och bekräftad. När man inte får det från skolan, kompenserar man bland sina jämnåriga.

Istället för att ta till sig barnens (mycket tidsenliga) sätt att kommunicera, väljer skolan att förtala, förbanna och förbjuda. Därmed har man slagit igen dörren i ansiktet på barnen och sänt budskapet om att "vi är helt ointresserad av dina behov och sätt att kommunicera. Nu skall du istället lyssna på mig."

Det är ju helt obegripligt att en del lärare inte har bättre kunskap om barn och behovet att knyta an och skapa förtroendefulla relationer innan det går att förmedla någon kunskap. Det går inte att banka in kunskap i huvudet. Så länge dessa primära behov inte är tillgodosedda, kommer barnen vara otrygga. Prioritet 1 för barnen är att de passar in bland jämnåriga nu, inte vad man behöver lära sig för framtiden. 

Alla rop på förbud är en tydlig indikation på att skolan och andra vuxna inte har tillräcklig kunskap om hur frågan skall hanteras. Som många politiker, ropar man snabbt på förbud, restriktioner och straff för saker man inte förstår. Kanske är det också här man kan finna grunden för PISA-raset. I många år har framförallt skolan distanserat sig från den uppväxande generationen. Datorer, Internet och mobiler har ansets vara en lekstuga fylld av problem.
Man måste ju vara både blind och döv om man missat att allt och alla numera är uppkopplade jämt. Det är bara i skolan det inte är sant. Barnen känner ju på sig att det är något som inte stämmer här. De använder moderna sätt att kommunicera men i skolan får man höra att det bara är problem. Allt och alla finns i mobilen, där du är, dygnet runt, när du behöver det. Det är här alla unga finns. Men inte skolan.
I andra "branscher" lägger man många miljoner på att förstå sina kunder. Var finns dom? I vilka kanaler kan man nå fram? Vilka intressen har dom? I skolan får man den "marknadsplatsen" serverad på silverfat. I stort sett alla "kunder" har köpt, för egna pengar en mycket dyr och mycket avancerad apparat för kommunikation och lärande. Skolan väljer att förkasta, förbanna och förbjuda. Obegripligt!
Att skolan inte ser och förstår hur man når fram till och kommunicerar med sina kunder får stora konsekvenser. Eleverna känner att skolan inte är relevant. Att lärarna inte har kunskap om framtiden. Inte har kunskap om det tidsenliga sätt att kommunicera. Kan något av de lärarna säger vara sant? Som är viktigt? Som man har använding för?
Det är klar resultaten sjunker när skolan inte längre känns relevant och framtidsinriktad. Framtiden är mobilitet. De som inte förstår det, har framtiden bakom sig.

Fler artiklar...

GTranslate

Swedish Chinese (Traditional) English French German Hindi Japanese Thai

NÄTRASTVAKTEN

DIN DIGITALA RÅDGIVARE

Första 15 min är gratis.
Därefter 500:- + moms/15 min.

KLICKA HÄR

Tekniska krav: Webbläsare..
Kamera, mikrofon och projektor gör det mycket bättre.
Betala med Swish eller kort via PayPal.
(Boka tid direkt i min kalender här.)
Go to top