Hem

The flipped classroom

Innehåll

10 STRATEGIER FÖR THE FLIPPED CLASSROOM

På 1,5 timme lär vi dig hur man uppnår högre resultat med The flipped classroom.

Innehåll:

VAD ÄR THE FLIPPED CLASSROOM?
VAD KAN MAN FLIPPA?
HUR KAN MAN FLIPPA?
VARFÖR SKA MAN FLIPPA?
HUR MOTIVERA LÄRARE OCH ELEVER?
KRAV PÅ LEDNING OCH STYRNING

 

 boktpc

25 välgrundade motiv bla

- att utveckla ditt lärande
- att höja elevernas resultat
- att få mer flexibel arbetstid och arbetsplats
- högre lön och status
- slippa vara Polis i klassrummet
- hur man tom kan flippa i trä- och syslöjden

48 olika användningområden bla:

- Genomgångar
- Bedömningar
- Grupparbeten
- Redovisningar
- Test och prov
- Onlinestöd

För undervisning med IT, inte IT i undervisningen!

 

MÅLGRUPP: Lärare alla nivåer.

FÖRKUNSKAPER: Inga

RESULTAT: Du får inspiration, konkreta och direkt användbara råd för att börja flippa redan imorgon.

Bakgrund

En av de senaste trenderna inom skolutveckling är vad man kallar för The Flipped Classroom. På svenska har det blivit att "flippa" klassrummet. Vad det innebär kan vara lite olika för olika personer. Det vanligaste är att några lärare har börjat spela in sina genomgångar och lektioner, för att göra dem tillgängliga på YouTube.
Eleverna kan sedan titta på frökens genomgångar på bussen hem, hos mormor, ja var som helst och repetera så mycket man behöver. Man kan "flippa" på många olika sätt i olika utsträckning och omfattning. Det kan vara allt från enskilda uppgifter till hela skolans verksamhet.
I takt med att 1-1 satsningarna sprider sig har allt fler lärare börjat undra vad man egentligen skall göra med boktpcdatorerna i undervisningen. Det finns inga nationella strategier och många gånger är lärarna utlämnade till att själva komma på vad man ska använda IT till.
Många känner sig osäkra, när eleverna kan mer än man själv. Andra kollegor skräms när de slänger sig med IT-begrepp, appar och knappar på sina mobiler eller läsplattor. Man behöver inte heller, tvärtemot vad många tror, vara någon IT-expert. Vi räknar med att du är läs och skrivkunnig, duktig pedagog och behärskar dina ämnen för att kunna tillämpa vår kunskap om The Flipped Classroom.
Det är få som har en strukturerad plan för hur man ska använda IT i sin undervisning. Det blir mer ett farligt IT-experimenterande som kanske är kul, men som har liten bäring på högre resultat. Är du intresserad av hur IT kan höja din status och lön? Leda till högre resultat för dina elever och kanske mer flexibel lärstil som löser upp både din och elvernas bundenhet till tid och rum? Då ska du snarast se till att inspireras och få direkt användbar kunskap, så du kan vara rustad för den snabbt ankommande framtiden.

 

Upplägg

UPPLÄGG

Kostar det för mycket att skicka alla på kurs? Vilka kan inte åka till SETT, BETT i London eller gå på teachmeet? Var lugn. Vi kommer till dig med kunskapen. Det blir inga resekostnader. Transporten tar ingen tid alls. Du får sova i din egen säng på natten. Du kommer utvilad till jobbet nästa dag. Våra föredrag kan du lyssna på i dina egna lokaler. Du behöver bara ordna med lokalen och utrustning.

100% GARANTI

Vi garanterar att en majoritet av åhörarna blir nöjda. Annars får ni tillbaka pengarna utan några krussiduller.

UTRUSTNING

Ni står för lokal där det finns en Pc (ej Mac) med 2 USB-portar. Den har en fungerande anslutning till Internet och projektor. Mikrofon, helst headset.

DOKUMENTATION

Alla deltagare får tillgång till dokumentation, dvs kopior av alla bilder som visas.

PRIS:

Är du intresserad av våra föredrag, lämna en intresseanmälan här. Då får du mer detaljer och prisuppgifter. Generellt lämnar vi bra rabatt om man bokar flera föredrag samtidigt.

FINANSIERING

Är du intresserad av våra föredrag men har svårt att få ihop ekonomin? Berätta om hur du vill göra och vi kan ge dig förslag på finansiering.

REFERENSER:

Se alla nöjda kunder här.

UTVÄRDERINGAR:

Se vad deltagare har tyckt här.


SETT I PRESS:

Se vad radio, TV och tidningar rapporterar om våra föredrag här.

Den mentala flippen

Som Karin Brånebäck brukar säga är den mentala flippen den viktigaste.
IT innebär en helt ny infrastruktur. Dvs allt som i skolan relaterar till tid och rum, kan och kommer att förändras. Det är långt mycket viktigare (80%) att förändra sättet man organiserar mellan pusselbitundervisningen med IT, än att använda IT i undervisningen. En allmän strategi som funnits länge i online-branschen är: "Kill your darlings" eller som @dvdndrssn sa på Twitter häromdagen "flippa ditt klassrum innan någon annan gör det".
Den mentala flippen handlar för mig om att tänka i nya banor. Kanske man skulle börja med vad man tycker är problem och vad som skulle krävas för att lösa dem? Problemen är väl oftast att man inte har tillräckligt med tid. Då är ju frågan kan jag klona mig själv? Nej men det går väl inte... eller om jag spelar in förklaringar, eller på annat sätt i förväg publicerar och guidar till lösningar som eleverna kan se/höra/läsa så många gånger de behöver, när de har tid och lust.
Hmm vad skulle jag kunna göra som jag inte kunde tidigare?
Hmm jag skulle behöva ge eleverna mer tid.
Hmm jag skulle behöva vara mer tillgänglig och svara på fler frågor.
Hmm kan jag slippa tjata, gnata, påminna och förmana?
Hmm jag skulle behöva ge mera tips och råd.
Hmm jag vet var de brukar fastna, kanske jag kan tipsa om det redan nu?
Hmm skulle jag kunna sitta hemma och göra formativa bedömingar?
Hmm kanske någon annan redan har flippat mitt ämne?
Snart har en elev många lärare i samma ämne och vissa lärare många elever utanför sitt eget klassrum. Eleverna kommer ha individuellt studietakt och grundskolan tar bara 6,5 år för vissa och 10 år för Björklunds barn.

INFÖRANDESTRATEGI

HUR MAN LYCKAS MED SINA IT-SATSNINGAR

BEPRÖVAD ERFARENHET
I andra verksamheter utanför skolan har vi använt oss av en införandestrategi! Dvs man planerar och tänker ut hur man kommer fram till de mål man har. Vill man att kunden (om ni tillåter begreppet) skall använda nya tjänster är det bra om man har "sålt in" sina lösningar först. Vilka kunder får tillgång till vilka tjänster? I vilken takt? Vad ska vi locka med? Har någon hört om pilotprojekt, där man fångar upp erfa och synpunkter innan man drar på i stor skala?
Alla människor drivs av motiv: what´s in it for me? Har skolan någon vision? Vart är man på väg? Vad kommer det innebära? Hur kan det vara bra för mig? Hur kan det vara bra för eleverna? IT-frågorna måste handla mer om nya arbetssätt, fördelar, vilka problem man avser att lösa och konkreta mätbara mål. Val av verktyg och hur man gör blir en fråga först när man vet vart man är på väg.
FARLIGT IT-EXPERIMENTERANDE
Utan konkreta mätbara mål, planer och strategier är det hög risk att man gör många misstag. Visst är det kul att många "kastar sig ut" och provar sig fram. Kanske några träfffar rätt, men för de flesta blir det ett farligt IT-experimenterande utan tillräcklig kompetens och kanske tom kontraproduktivt, där "kunden" inte ställer upp av en rad möjliga skäl.
Kanske behövs det en IT_Lots?

GTranslate

Swedish Chinese (Traditional) English French German Hindi Japanese Thai

NÄTRASTVAKTEN

DIN DIGITALA RÅDGIVARE

Första 15 min är gratis.
Därefter 500:- + moms/15 min.

KLICKA HÄR

Tekniska krav: Webbläsare..
Kamera, mikrofon och projektor gör det mycket bättre.
Betala med Swish eller kort via PayPal.
(Boka tid direkt i min kalender här.)
Go to top