Hem

Artiklar

INFÖRANDESTRATEGI

HUR MAN LYCKAS MED SINA IT-SATSNINGAR

BEPRÖVAD ERFARENHET
I andra verksamheter utanför skolan har vi använt oss av en införandestrategi! Dvs man planerar och tänker ut hur man kommer fram till de mål man har. Vill man att kunden (om ni tillåter begreppet) skall använda nya tjänster är det bra om man har "sålt in" sina lösningar först. Vilka kunder får tillgång till vilka tjänster? I vilken takt? Vad ska vi locka med? Har någon hört om pilotprojekt, där man fångar upp erfa och synpunkter innan man drar på i stor skala?
Alla människor drivs av motiv: what´s in it for me? Har skolan någon vision? Vart är man på väg? Vad kommer det innebära? Hur kan det vara bra för mig? Hur kan det vara bra för eleverna? IT-frågorna måste handla mer om nya arbetssätt, fördelar, vilka problem man avser att lösa och konkreta mätbara mål. Val av verktyg och hur man gör blir en fråga först när man vet vart man är på väg.
FARLIGT IT-EXPERIMENTERANDE
Utan konkreta mätbara mål, planer och strategier är det hög risk att man gör många misstag. Visst är det kul att många "kastar sig ut" och provar sig fram. Kanske några träfffar rätt, men för de flesta blir det ett farligt IT-experimenterande utan tillräcklig kompetens och kanske tom kontraproduktivt, där "kunden" inte ställer upp av en rad möjliga skäl.
Kanske behövs det en IT_Lots?

The flipped classroom

GTranslate

Swedish Chinese (Traditional) English French German Hindi Japanese Thai

NÄTRASTVAKTEN

DIN DIGITALA RÅDGIVARE

Första 15 min är gratis.
Därefter 500:- + moms/15 min.

KLICKA HÄR

Tekniska krav: Webbläsare..
Kamera, mikrofon och projektor gör det mycket bättre.
Betala med Swish eller kort via PayPal.
(Boka tid direkt i min kalender här.)
Go to top