NÄTRASTVAKTEN

NYHET:

liveonline3

NÄTRASTVAKTEN

Nätrastvakten tar hand om skolans mobilproblem.

Ger du dina elever tillgång till någon som kan hjälpa dem

på nätet, där de är, när det händer?

Slipper eleverna oroa sig för kränkande händelser i mobilen,
slipper lärarna konflikter och alla kan fokusera på lärandet.

Ni får en kod till Nätrastvakten (bilden ovan) som placeras på skolans hemsida. 
Lärare, föräldrar och elever kan klicka på bilden och få hjälp med sina mobilproblem online. (Prova själv att klicka!) 
Du får frågor/problem vidarebefordrade med epost till av dig/ bestämd mottagare (Kuratorn?)
KOM IGÅNG, DET FINNS INGET ATT VÄNTA PÅ!
 
Gör din intresseanmälan här.

Om du utnyttjar en tjänst som du inte behöver betala för är det inte du som är kunden, då är det du som är varan.

Thore Husfeldt, Algoritmforskare Lunds universitet

HemNyheterIT i skolanUnos uno: "IT kräver mer lärare"
Ulf Silling @IT_Lotsen
Här erbjuder vi strategisk rådgivning, föredrag och utbildning om verksamhetsutveckling och digitalisering. 
Digitaliseringens största effekter uppstår när man jobbar och organiserar sin verksamhet efter helt nya förutsättningar. Vi vet, av lång erfarenheterfarenhet, att digitaliseringen huvudsakligen handlar om ny infrastruktur. När tid och plats inte längre begränsar, uppstår nya möjligheter. Vi visar hur du kan öka din konkurrenskraft, tillgänglighet, service och spara mycket tid och pengar.
Ulf Silling

NÄR DET DIGITALA TÅGET KOMMER

För kommunledning & förvaltning.

mellan vagskal 

Digitaliseringen öppnar för helt nya sätt att jobba och organisera verksamheter. När begränsningar av tid och rum inte längre gäller, blir din kommun centralort, ett musklick från Stockholm och New York.

Här lär du dig hur digitaliseringen inte bara kan spara mycket pengar, utan också leder till UTVECKLING OCH TILLVÄXT. Så skapar ni helt nya arbetstillfällen, möjligheter till studier och skanpar underlag för service och tjänster.

- Trendspaning, Hur blir den digitala framtiden?
- Nya sätt att arbeta o organisera verksamheter.
- Nya digitala affärsmöjligheter.
- Vilka åtgärder gör en "framtidskommun"?

VINSTER: 

1. Tillväxt & nya arbetstillfällen.
2. Nya tjänster & ökad service.
3. Spara mycket tid & pengar.
4. Ökat värde på mark o lokaler.
Läs mer här. Boka här.

FÖREDRAG: SKOLANS DIGITALISERING

För BoU-förvaltning & Skolledning

mellan keyboard

 

För många har skolans digitalisering kostat mer tid och pengar än det sparat. Allt för mycket fokus har varit på elevernas digitala kompetens. Nu är det hög tid att skolledningen får kunskap om nya sätt att jobba och organisera verksamheten digitalt. Det är det som är nyckel till sparade pengar och högre resultat.

- Digitaliseringens hot & möjligheter.
- Framtidens lärande, roller o funktioner.
- Vad är vems digitala kompetens?
- Digitala strategier, Bärbar - surfplatta, BYOD?
- Nya sätt att arbeta och organisera undervisningen.
- Nya tjänster/verksamheter, underlag/marknader & intäkter.

VINSTER:

1. Lösning på lärarbristen.
2. Sparade miljoner i skolbudgeten.
3. Högre PISA, betyg, meritvärden och resultat.
4. Flextid & plats för lärare och elever.
Läs mer här. Boka här.

SÄKERONLINE (2)

För elever åk 3+

liten appiphone

- Ask, KiK, Instagram, Snapchat, FB
- Nätmobbning & kränkningar
- Chatta & lägga ut bilder
- Lagar & regler
- Att spåra & bevisa

RESULTAT:

1. Lär sig vad som gäller.
2. Hur man skyddar sig själv.
3. Var kan man få hjälp.
4. Hur man undviker problem.

Läs mer här.

BARNSÄKER ONLINE (2)

För föräldrar

BarnFotM

- Nätmobbning
- Sexuell utsatthet
- Självskadebeteende
- Spela onlinespel på nätterna
- Hushållsnära droger

RESULTAT

1. Hur du skyddar dina barn
2. Hur du skyddar plånboken
3. Att förstå orsak - verkan
3. Lär dig konkreta åtgärder

Läs mer här.

DIGITAL ELEVHÄLSA

För skolpersonal mfl

SkvallerM

- Nätmobbning & kränkningar
- Psykisk ohälsa
Orsaker & mekanismer
Konsekvenser
Konkreta åtgärder

RESULTAT:

1. Nå fram där unga befinner sig
2. Stoppa innan problem eskalerar
4. Nya effektivare arbetsformer
5. En digital strategi för elevhälsa

Läs mer här.

Unos uno: "IT kräver mer lärare"

Unos uno visar att IT kräver mer lärare.


IT-utvecklingen har effektiviserat, rationaliserat och gjort många stolta yrkesmänniskor arbetslösa i många branscher. I alla media/pappersverksamheter (där apple varit framgångsrika), har det försvunnit många tryckare, sättare, typografer, fotografer, redigerare, redaktörer, journalister, bokhandlare, förläggare, reklamare, art-director, postkassörskor, brevbärare, banktjänstemän,
men i skolan innebär IT-utvecklingen inte att något kan effektiviseras eller göra skolan mer tillgänglig. Inget behöver organiseras bättre, det kommer alltid behövas mer lärare, visar bla Unos Uno. Så då finns det ingen anledning att oroa sig över det.
Inte kan väl eleverna lära sig med IT utanför skolan. Nej, i skolan ska vi använda IT i klassrummet, inte kan man väl lära sig utanför? Att folk inte lägre åker till banken, posten, bokhandeln och skivaffären utan handlar när de har tid och lust dygnet runt, är inget vi i skolan tar intryck av. Du vet inte hur det fungerar, helt enkelt. Skolan är något speciellt. Vi har ett annat uppdrag.
Inte kan väl skolan vara öppen 24/7/365? Inte kan väl en elev har flera lärare i samma ämne? Skulle IT kunna innebära individuell studietakt. Nej men du, vi har ju terminer och årskurser. Skulle grundskolan kunna ta 6,5 år för vissa barn och 10 för Björklunds? Ligger Posten till höger om potatisen på Konsum?

IT-utvecklingen innebär ett paradigmskifte, en strukturrationalisering av en dåligt fungerande verksamhet. Har du hört om PISA?, Meritvärden? Sjunkande betyg? Sämre resultat? Brist på tid? Brist på pengar? Låg status? Missnöjda lärare? Rektorer som byter jobb vartannat år? Alla begrepp i skolan som relaterar till tid och rum kommer förändras. Lektion, klassrum, termin, årskurs, lektion, läromedel, lärare.
IT är kanske till 20% en fråga om källkritik och söka fakta på nätet som arbetsverktyg. Till 80% är det en fråga infrastruktur, tid, plats och individuell tillgänglighet. Dvs när, var hur och varför? I grunden måste det handla om att lärandet finns tillgängligt utifrån elevernas behov och förutsättningar, inte efter en gammal produktionsmodell från industrisamhället.

FÖREDRAG: DIGITALISERAD UNDERVISNING

För Lärare och Skolledning

boktpc

- Digitalkompetens, vad måste man kunna?
- Vad kan du göra med/utan 1-1? Mobilen?
- The flipped classroom, mer än ett klipp på YouTube.
- Krav på digitala läromedel/resurser
- Införandestrategier,att motivera föräldrar och elever?

VINSTER:

1. Frigöra tid och pengar. Mindre administration.
2. Mer motiverade elever, föräldrar och lärare.
3. Mer individualiserad undervising & högre resultat
4. Lärarnas högre lön & status.
Läs mer här. Boka här.

Unga, Sociala medier & psykisk ohälsa

För ANDT, elevhälsan, soc, BUP, mfl

ChattFarlM

Ett högaktuellt föredrag om:

- Psykisk ohälsa,
- Självmord,
- Självskadebeteende,
- Sexuell utsatthet,
- Nätdroger

VINSTER:

1. Minska självmord och psykisk ohälsa
2. Avlasta/spara pengar i primärvården
3. Fånga upp problem innan de eskalerar
4. Nå fram till unga där de befinner sig
5. Väsentligt sänka trösklarna för unga att söka råd, stöd och hjälp
6. Nya sätt att arbeta och organisera
Läs mer här.

Till att börja med har vi visat att 1:1 inte är ett it-projekt utan ett

förändringsprojekt som sträcker sig över flera år och innebär en ganska

genomgripande förändring av skolans arbetsorganisation, arbetsprocesser och

arbetsvillkor.

Forskningsresultat Unosuno

GTranslate

Swedish Chinese (Traditional) English French German Hindi Japanese Thai

NÄTRASTVAKTEN

DIN DIGITALA RÅDGIVARE

Första 15 min är gratis.
Därefter 500:- + moms/15 min.

KLICKA HÄR

Tekniska krav: Webbläsare..
Kamera, mikrofon och projektor gör det mycket bättre.
Betala med Swish eller kort via PayPal.
(Boka tid direkt i min kalender här.)
Go to top